|
16-09-2010 - Mediterraan eten gezonder voor ongeboren kind
Aanstaande moeders die in het begin van de zwangerschap veel groente, fruit, vis en plantaardige olie eten, hebben daarmee een positieve invloed op hun bloeddruk en op de groei van hun ongeboren kind. Dit concludeert Erasmus MC-onderzoeker Sarah Timmermans.
Timmermans concentreerde zich in haar onderzoek op het voedingspatroon van de moeder rond de bevruchting en de eerste weken van de zwangerschap. Zij onderzocht verder de gezondheid van het kind tijdens de zwangerschap.
Verder toonde Timmermans ook het tegenovergestelde effect aan van een ongezond voedingspatroon op de gezondheid van moeder en kind. Zo blijkt dat vrouwen die in de eerste drie maanden van hun zwangerschap veel vlees, aardappelen en vette saus eten en juist weinig groente, fruit en vis, een grotere kans hebben op een baby met een laag geboortegewicht. Eerdere onderzoeken toonden aan dat kinderen die tijdens de zwangerschap een groeivertraging oplopen een sterk verhoogde kans hebben op hart- en vaatziekten in de toekomst.
Het ongezonde voedingspatroon heeft ook een negatief effect op de bloeddruk van de moeder tijdens de zwangerschap. Timmermans: “Zwangere vrouwen moeten in het begin van hun zwangerschap, en bij voorkeur ook in de periode voorafgaand aan de zwangerschap, meer informatie krijgen over gezonde voeding en leefstijl. Dit zou leiden tot minder complicaties in zwangerschappen en een betere gezondheid van de Nederlandse bevolking in de toekomst.”
De bevindingen van Timmermans zijn gebaseerd op het grootschalige bevolkingsonderzoek Generation R van Erasmus MC. Dit bevolkingsonderzoek volgt de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 Rotterdamse kinderen vanaf de vroege zwangerschap tot de jonge volwassenheid.
Bron: Erasmus MC
Zorgplanet, transparantie in de zorg.
|