mijnmedicijnvergoeding.nl
Nieuws
laatste nieuws november 2011 oktober 2011 september 2011 augustus 2011 juli 2011 juni 2011 mei 2011 april 2011 maart 2011 februari 2011 januari 2011 december 2010 november 2010 oktober 2010 september 2010 augustus 2010 juli 2010 juni 2010 mei 2010 april 2010 maart 2010 31-03-10: Ziekte van Lyme neemt toe 30-03-10: Gezondheidsstoffen in thee verlagen kans op beroerte 30-03-10: Geneesmiddelen met clopidogrel teruggehaald uit apotheken 29-03-10: Minister zet voorbereidingen uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars voort. 26-03-10: Investeren in gezondheid noodzakelijker dan ooit 25-03-10: CZ eerste zorgverzekeraar met ISO-erkenning voor milieubeleid 24-03-10: Veiligheid van medische technologie in de thuissituatie. 23-03-10: NZa onderzoekt weekendtoeslagen tandartsen 23-03-10: Site over Q-koorts live 22-03-10: Rouvoet investeert in onderzoek 9-jarigen 19-03-10: Onderzoek naar mogelijke besmettingsbron geelzucht via voedsel 18-03-10: Op weg naar betere behandeling van leukemie 18-03-10: Belangrijke fase grootste vaccinatieonderzoek afgerond 17-03-10: 'Helft van ziektegevallen in Nederland is vermijdbaar' 16-03-10: Minder vrouwen met baarmoederhalskanker bij invoering HPV-thuistest 15-03-10: Advies CVZ: loophulpmiddelen uit basispakket 12-03-10: Ambulancezorg Nederland en minister Klink eens over Wet ambulancezorg 12-03-10: Nefarma: ‘Kritiek op persberichten te zwaar aangezet’ 11-03-10: Geen voorrangszorg voor ambtenaren en politici 10-03-10: Positief resultaat voor jubilerend Salland verzekeringen 10-03-10: Eet minder, leef langer 10-03-10: Meer kans op obesitas door depressiviteit, en andersom 09-03-10: 20 maart: landelijke open dag van de zorg 09-03-10: EU-geld voor onderzoek naar vaccin tegen schistosomiasis 08-03-10: Model voorspelt de beste behandeling voor eierstokkanker 08-03-10: Consumptie van veel rauwe groente en fruit lijkt beroerte te voorkomen 05-03-10: Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker van start 05-03-10: 100.000e vaccinatie tegen hepatitis B 04-03-10: Klimaatverandering heeft invloed op verspreiding malaria 04-03-10: Geen sprake van donatie vóór overlijden 03-03-10: Minder mensen met psychische gezondheidsproblemen 03-03-10: Meer aandacht voor kwaliteit in de curatieve geestelijke gezondheidszorg 02-03-10: NZa: uitbreiding B-segment is verantwoord 01-03-10: Gelukkige mensen leven langer februari 2010 januari 2010 december 2009 november 2009 oktober 2009 september 2009 augustus 2009 juli 2009 juni 2009 mei 2009 april 2009 februari 2009 januari 2009 30-03-2010 - Gezondheidsstoffen in thee verlagen kans op beroerte

Flavonolen kunnen het risico op het krijgen van een beroerte met 20 procent verminderen. Dit concludeert Peter Hollman van de Afdeling Humane Voeding en het RIKILT, beide onderdeel van Wageningen UR, in een publicatie die vorige maand verscheen in The Journal of Nutrition.
Thee is goed voor hart en bloedvaten, dat weten we al een tijdje, maar recent onderzoek maakt duidelijk welke stoffen hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn. Wetenschappers vermoedden al een tijdje dat dit gezondheidseffect op het conto kon worden geschreven van flavonoiden. Dit is een grote groep stoffen die veel in plantaardige producten voorkomt en o.a. een anti-oxiderende werking heeft.‘Studies naar het gezondheidseffect van flavonoid-rijke voeding lieten een consistent positief effect op hart en vaten zien’, vertelt Hollman. ‘De grote vraag is of en welke flavonoiden nu precies verantwoordelijk zijn voor die effecten.’
Fikse afname
Hollman analyseerde de relatie tussen inname van verschillende soorten flavonoiden en het krijgen van een beroerte. In zijn metanalyse betrok hij meer dan 100.000 proefpersonen uit zes gepubliceerde studies. Specifieke flavonoiden, de flavonolen, bleken een effect te hebben op het beroerterisico. ‘Bij een flavonolinname die overeenkomt met de hoeveelheid die in drie koppen thee zit, kun je de kans op een beroerte met 20 % verminderen’, vertelt Hollman. ‘Dat is een fikse afname.’
Moeten we nu allemaal massaal aan de thee om van dat beschermend effect tegen en beroerte te profiteren? Dat valt gelukkig mee, want je kunt de flavonolen ook binnen krijgen door groenten en fruit, chocola, of rode wijn te nuttigen.

Bron: Wageningen University

Altijd op de hoogte van het laatste zorgnieuws met Zorgplanet.nl

Achtergrondinfo
Over mijnmedicijnvergoeding.nl   |   Disclaimer   |   Copyright   |   Privacy
© copyright Scanwork 2008

DISCLAIMER: Deze site is een activiteit van Scanwork Systems b.v.  te Gieten. Alhoewel Scanwork de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht bij het verwerken van informatie kan geen garantie worden gegeven met betrekking tot de juistheid en/of nauwkeurigheid van de opgenomen informatie. Aan de gegevens op dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend, in welke hoedanigheid dan ook. Wijzigingen en/of typefouten worden voorbehouden. Scanwork Systems b.v. genereert en krijgt data aangeboden door derden en heeft deze vrijblijvend opgenomen. Derhalve wordt iedere aansprakelijkheid voor de inhoud en/of juistheid hiervan uitgesloten.