mijnmedicijnvergoeding.nl
Nieuws
laatste nieuws november 2011 oktober 2011 september 2011 augustus 2011 juli 2011 juni 2011 mei 2011 april 2011 maart 2011 februari 2011 januari 2011 december 2010 november 2010 oktober 2010 september 2010 augustus 2010 juli 2010 juni 2010 mei 2010 april 2010 maart 2010 februari 2010 januari 2010 29-01-10: Lichte daling zorgtoeslag 29-01-10: NZa: collectief onderhandelen zorgverzekeraars afschaffen 28-01-10: Q-koorts: Kinderboerderijen apart aflammeren, bokken gedood 28-01-10: Generieke korting medisch specialisten niet onrechtmatig 27-01-10: ZN: Fouten bij samenwerking moeten worden voorkomen 26-01-10: Vitamine D beschermt tegen darmkanker 25-01-10: ZN gematigd positief over besluit prestatiebekostiging 25-01-10: Pil verdwijnt weer uit basispakket 21-01-10: NZa: geen steun Vitras/CMD 19-01-10: Kant: Bezuiniging op zorgtoeslag is asociaal 18-01-10: Veel mensen in de knel door wegvallen AWBZ-zorg 15-01-10: Bussemaker: kleine zorginstellingen presteren beter dan grote 15-01-10: Verkeerde cellijnen gebruikt bij onderzoek slokdarmkanker 13-01-10: ADHD-hersenen werken niet goed samen 12-01-10: NZa stelt nieuwe prestaties farmaceutische zorg vast 11-01-10: Medicijn voorkomt hartschade muizen 08-01-10: Extra geld en meer samenwerking bij bevallingen 07-01-10: Nota’s huisartsen door zorgverzekeraars volgens afspraak betaald 06-01-10: Rookverbod horeca volop genegeerd 05-01-10: Zorg onvoorbereid op tekort personeel 04-01-10: KNMP bepleit grotere rol voor de patiënt 04-01-10: Apothekers woedend op verzekeraar december 2009 november 2009 oktober 2009 september 2009 augustus 2009 juli 2009 juni 2009 mei 2009 april 2009 februari 2009 januari 2009 26-01-2010 - Vitamine D beschermt tegen darmkanker

Mensen met meer vitamine D in hun bloed hebben minder kans op dikkedarmkanker. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waarvan de resultaten vandaag online gepubliceerd worden in het tijdschrift British Medical Journal. Epidemioloog dr. Bas Bueno-de-Mesquita, verbonden aan het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM), is een van de hoofdonderzoekers.

De deelnemers zijn tussen 1992 en 1998 opgenomen in een groot Europees onderzoek naar kanker en voeding (EPIC). Bij opname in het onderzoek is bloed afgenomen, daarna zijn de deelnemers gedurende 4 tot 11 jaar gevolgd. In die tijd kregen 1248 mensen een vorm van darmkanker. De onderzoekers bepaalden de vitamine D-concentraties in het bloed van deze patiënten en van 1248 controlepersonen. Op basis van de bloeduitslagen werden de deelnemers in vijf groepen verdeeld. Mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed blijken bijna veertig procent minder kans te hebben om later darmkanker te krijgen dan mensen met de laagste concentraties.

“Op basis van deze resultaten kan niet geconcludeerd worden dat extra vitamine D in het eten of als supplement darmkanker voorkomt”, stelt Bueno-de-Mesquita. “Alleen een klinische trial kan dat bewijzen. Het advies om darmkanker te voorkomen blijft ongewijzigd: stop met roken, beweeg meer, verminder je buikomvang, en beperk het drinken van alcohol en het eten van rood vlees.”

Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer, maar zijn voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Het effect is nu voor het eerst bevestigd in Europa, met bevolkingsgroepen die onderling én ten opzichte van Amerikanen verschillen in dieet en levensstijl. Op welke manier vitamine D precies de kans op darmkanker vermindert is onduidelijk, wellicht deels door invloed op de calcium-huishouding. Een hogere calciuminname vermindert mogelijk de kans op darmkanker. Het lichaam verkrijgt vitamine D voornamelijk door productie via zonlicht in de huid, maar ook voedingsmiddelen zoals vette vis bevatten de vitamine.

Bron: UMC Utrecht

Altijd op de hoogte van het laatste zorgnieuws met Zorgplanet.nl

Achtergrondinfo
Over mijnmedicijnvergoeding.nl   |   Disclaimer   |   Copyright   |   Privacy
© copyright Scanwork 2008

DISCLAIMER: Deze site is een activiteit van Scanwork Systems b.v.  te Gieten. Alhoewel Scanwork de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht bij het verwerken van informatie kan geen garantie worden gegeven met betrekking tot de juistheid en/of nauwkeurigheid van de opgenomen informatie. Aan de gegevens op dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend, in welke hoedanigheid dan ook. Wijzigingen en/of typefouten worden voorbehouden. Scanwork Systems b.v. genereert en krijgt data aangeboden door derden en heeft deze vrijblijvend opgenomen. Derhalve wordt iedere aansprakelijkheid voor de inhoud en/of juistheid hiervan uitgesloten.